Vasara įsibėgėja: specialistai ragina dirbti pasivaikščiojant

2018 06 12
Vasara – puikus metas aktyviai judėti. Tad Sveikatos apsaugos ministerija ir Higienos institutas ragina pasirūpinti patogia avalyne ir pakviesti kolegas į darbo susitikimus (angl. „walking meetings“, „walk and talk“) pasivaikštant. Kaip rodo atlikti tyrimai, tokia fizinio aktyvumo veikla darbo metu – naudinga sveikatai bei darbo rezultatų kokybei.

Galimybė ir efektyviau dirbti, ir užsiimti naudinga fizine veikla
 
Darbo susitikimai pasivaikščiojant – tai turintys konkretų tikslą pasitarimai su vienu ar keliais asmenimis, kurie vyksta vaikščiojant. Jie nėra pertraukos, neįpareigojantys kolegų susibūrimai ar pokalbiai. Tokie susitikimai – galimybė ne tik atlikti darbo užduotis, bet ir būti fiziškai aktyviems.
Žinoma, ne visi susitikimai gali vykti pasivaikštant. Kartais pasitarimui reikia priemonių – kompiuterio, vaizdo projektoriaus ir rašymo lentos. Vis dėlto dalis susitikimų gali vykti ir ne sėdint uždarose patalpose. Informacinių technologijų „Apple“ kūrėjas Steve‘as Jobsas sudėtingus ir svarbius dalykus mėgo aptarti būtent per ilgus pasivaikščiojimus. Tokį fizinio aktyvumo darbo metu būdą rekomenduoja ir Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) Europos regiono 20162025 m. fizinio aktyvumo strategija.
 
Vaikščiojimo nauda
 
Vaikščiojimas skatina kūrybines idėjas ir pasivaikščiojimo metu, ir dar kurį laiką po jo. Pavyzdžiui, daugiau kaip trys ketvirtadaliai tyrimo dalyvių daugiau idėjų iškėlė vaikščiodami nei sėdėdami, o ir pačių idėjų buvo 60 proc. daugiau. Be to, vaikščiojimas skatina divergentinį mąstymą, kuris yra kūrybiškumo pagrindas. Besikeičiantis kraštovaizdis sudaro naujas neuronines jungtis smegenyse, kurios suteikia galimybes rasti naujus problemų sprendimo būdus. Tuo pačiu vaikščiodamas žmogus labiau atsipalaiduoja. Judėjimas mažina streso hormonų adrenalino, kortizolio – kiekį bei skatina endorfino – hormono, mažinančio skausmą ir didinančio laimės pojūtį, gamybą. Dėl hormonų poveikio pasitarimai pasivaikščiojant gali būti atviresni, ramesni, jų metu sukuriama draugiškesnė ir palaikanti aplinka. Per tokius susitikimus galima padidinti energijos kiekį, kuris ypač sumažėja po pietų, pasirūpinti kasdieniu fiziniu aktyvumu, pagerinti dėmesio sutelkimą bei kurti naujas tradicijas įstaigoje ar įmonėje.                 
 
Efektyvių darbo susitikimų pasivaikštant gairės
  • Grupės dydis: Susitikimuose pasivaikštant dalyvauja nedidelė, keturių ir mažiau asmenų grupė. Didesnėje grupėje sunkiau girdėti vienas kitą ir dalyvauti bendrame pokalbyje.
  • Temos: Aptariama tai, ko nereikia konspektuoti, pateikti tikslios informacijos, nebūtinas kompiuteris. 
  • Laikas: Efektyviausi yra 30 min. ar trumpesni darbo susitikimai pasivaikštant.
  • Tempas: Susitikimai pasivaikštant – ne lenktynės. Ėjimo tempas toks, kokiu eina lėčiausias grupės narys. Maršrutas parenkamas, atsižvelgiant į turimą laiką.
  • Pradėkite su keliais bendradarbiais, kurie gali pamėgti tokius pasitarimus, ir paskatinkite juos  pasivaikščioti su kitais kolegomis.
  • Apranga: Patogi avalynė, kurią galima persiauti einant į susitikimus, padės vaikščioti sveikiau bei energingiau.
  • Labai svarbu susitarti, kad tokių susitikimų metu nebūtų naudojamasi mobiliaisiais telefonais, kurie gali blaškyti dėmesį.
  • Kur vaikščioti: Galite numatyti konkretų kelionės tikslą arba vaikščioti aplink kvartalą, parką ir pan. Vaikštant reikėtų vengti vietų, kur galima įsigyti sveikatai nepalankių maisto produktų.
  • Numatykite iš anksto: Susitikimai pasivaikštant turi būti planuojami iš anksto, kad jų dalyviai galėtų prieš tai pasirūpinti tinkama apranga ir avalyne.
 
Daugiau informacijos:
Sigita Vičaitė
Higienos institutas
Tel. (8 5) 212 0861